Σάββατο, 24 Ιανουαρίου 2015

Διάκριση των συμβόλων + και -


21 Ιανουαρίου 2015



Η εισαγωγή στην αφαίρεση, ως μια νέα μαθηματική πράξη, με τρόμαξε απ΄την αρχή. Μέρες πριν σκεφτόμουν πώς να τη διδάξω. Συμβουλεύτηκα το βιβλίο του δασκάλου και τα << Μαθηματικά για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο >> του John A. Van de Walle. Στο νου μου είχα μια πρόταση συνέχεια : << τα μαθηματικά πρέπει να έχουν νόημα για τα παιδιά>>.

Έτσι, την πρώτη ώρα που ασχοληθήκαμε με την αφαίρεση, τα παιδιά με κοιτούσαν απορημένα να ζωγραφίζω μια μηλιά στον πίνακα και να κολλάω 10 μήλα. Εκμεταλλεύτηκα και αυτά που μάθαμε για τον καιρό στο μάθημα της Γλώσσας και... το παιχνίδι άρχισε :
<< Η μηλιά είχε 10 μήλα. Φύσηξε δυνατά ο άνεμος και έπεσαν στη γη τα 2. Πόσα μήλα έχει τώρα η μηλιά;>>






Αφού τους έκανα πολλά τέτοια προβληματάκια, είπαμε πώς όπως και στην πρόσθεση, έτσι και στην αφαίρεση, ο Μαθηματικός έχει έναν σύντομο τρόπο να γράψει το πρόβλημα και να το λύσειΈτσι τους έγραψα την πράξη της αφαίρεσης στον πίνακα. Είδαμε το σύμβολο της αφαίρεσης και είπαμε πως το λένε <<βγάζω>>, <<πλην>> και <<μείον>>.

Μετά από αυτό, δίπλα στον Προσθερίξ, στον πίνακα, βάλαμε και την Αφαιρίξ. ( Ευχαριστούμε την Τάξη Αστεράτη για την ιδέα αυτή και όχι μόνο ).





Τώρα ήταν η σειρά των παιδιών να κάνουν προβλήματα. Παίρνοντας το μικρόφωνο στο χέρι, σηκώθηκαν όλα στον πίνακα, διατύπωσαν ένα δικό τους πρόβλημα με τα μήλα και τη μηλιά και έγραψαν τη λύση. Στη συνέχεια διάλεγαν έναν άλλο συμμαθητής τους να σηκωθεί στον πίνακα. 
Διατυπώθηκαν πολλά προβλήματα. Σε άλλα τα μήλα έπεσαν, σε άλλα κάποιος τα έκοψε, σε άλλα κάποιος πεινούσε και τα έφαγε.

Το μάθημα έκλεισε με έναν  πολύ προχωρημένο μαθητή που διατύπωσε το εξής πρόβλημα : 
<< Η μηλιά είχε 6 μήλα. Ήρθε ένας ξυλοκόπος και έκοψε τη μηλιά και όλα τα μήλα έπεσαν κάτω. Πόσα μήλα έχει τώρα η μηλιά;>> Ευτυχώς που ήταν ο τελευταίος γιατί δεν είχαμε πια μηλιά να κάνουμε προβλήματα. 

Από εκείνη την ημέρα, όποτε έχουμε μαθηματικά, τα παιδιά ζητούν τη μηλιά.


Για να δούμε την αφαίρεση σε καταστάσεις που ψάχνουμε το
 << πόσο περισσότερο >> ή το <<πόσο λιγότερο>> χρησιμοποιήσαμε τουβλάκια.

Φυσικά αυτό ήταν μόνο η αρχή. Κάναμε φύλλα εργασίας με αφαιρέσεις, βγάλαμε το αριθμητήριο, χρησιμοποιήσαμε τα δάχτυλα, το ζάρι και ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί.

Πολλά παιδιά στην αρχή έκαναν λάθη. Ξεχνούσαν κι έκαναν πρόσθεση αντί για αφαίρεση, έβγαζαν λάθος αποτελέσματα κ.α.
Όλα τα λάθη προσπαθήσαμε μέσα στην τάξη να τα εκμεταλλευτούμε για να μάθουν τα παιδιά μέσα από αυτά.
Παράδειγμα, όταν ο μαθητής, σε λύση προβλήματος έγραφε :

                                  4 - 8 =

πήρε 4 μήλα και του ζήτησα να μου δώσει 8. Φυσικά γέλασε και αμέσως κατάλαβε το λάθος του.

Επίσης είδαμε αφαιρέσεις του τύπου:

7 - 7 =
7 - 0 =

και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας. Σ΄αυτό βοήθησε και η <<<παρουσίαση>> που έχω αναρτήσει.

Συγχρόνως με όλα αυτά, λύναμε και τις ασκήσεις του βιβλίου. Έτσι, ξαφνικά την Πέμπτη, πριν κλείσουν τα σχολεία για τις εκλογές, λες και τα σύννεφα διαλύθηκαν και η αφαίρεση ξεδιάλυνε πια για όλους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου